Jumaat, 12 Mac 2010

-AKU TERIMA NIKAHNYA-

(12 MAC 2010- Besday abg sulung saya y ke-26)

“Aku Terima Nikahnya”. Begitulah tajuk TMHEWI yang telah diadakan tengah hari tadi yang disampaikan oleh Ustazah Naemah dengan jayanya. Bersyukur kepadaNya kerana telah memberi peluang kepada saya untuk menghadiri majlis ilmu ini walaupun saya dihimpit dengan pelbagai tugasan sebagai seorang mahasiswa. Di sini, saya ingin berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang saya dapati ketika menghadiri majlis ini. Moga-moga sahabat sekalian mendapat syafaatnya.




1) HUKUM KAHWIN
a) Harus- hukum asal perkahwinan
b) Sunat- berkemampuan & berkeinginan berkahwin
c) Wajib- yakin akan melakukan maksiat dan zina
d) Makruh-tidak berkemampuan
e) Haram- menzalimi pasangan

2) TUJUAN BERKAHWIN
a) Mendaulatkan kalimah Allah
b) Institusi Pembina Tamadun Islam
c) Memperluaskan dan mengeratkan silatulrahim
d) Menanamkan semangat bertanggungjawab
e) Memelihara kehormatan diri
f) Penyambung generasi manusia
g) Untuk memelihara keturunan
h) Menyalurkan saluran seks

3) HIKMAH PERKAHWINAN
a) Mendapat ketenangan

4) KRITERIA CALON ISTERI
a) Teguh pegangan agama
b) Berakhlak mulia
c) Baik dan bermanis muka
d) Tidak tinggi harga mahar dan perbelanjaan
e) Boleh melahirkan zuriat
f) Gadis
g) Keturunan yang baik
h) Bukan dari kerabat yang hamper

5) KRITERIA CALON SUAMI
a) Berlapang dada, penyantun dan pemaaf
b) Bersifat hemat dan cermat
c) Tenang dan waspada
d) Beriman dan berakhlak mulia
e) Lelaki

6) HAK BERSAMA SUAMI DAN ISTERI
a) Mengecap kenikmatan dan kebahagiaan
b) Menjaga hubungan persemendaan
c) Berhak mempusakai harta peninggalan masing-masing
d) Anak dinasabkan (dibinkan/dibintikan) kepada nama suami
e) Berhak mendapatkan layanan, pergaulan yang baik, kasih sayang dan kasihan belas

7) TANGGUNGJAWAB BERSAMA
a) Bersyukur dengan nikmat
b) Tabah dan sabar ketika menghadapi kesulitan
c) Bertawakal kepada Allah setelah merancang dan berusaha
d) Menyelesaikan masalah dengan syura (mesyuarat)
e) Saling tolong-menolong
f) Menuaniakan apa yang telah dijanjikan
g) Salaing nasihat-menasihati dan tegur-menegur
h) Segera bertaubat apabila membuat kesalahan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan